Koopstromenonderzoek Fryslân; interessant voor Grou

Wie gaat wanneer, waar en hoe (vaak) winkelen en waarom?

In de periode maart en april 2024 hebben in totaal ruim 16.700 inwoners, verspreid over alle gemeenten in de provincie Fryslân en de randgemeenten van Fryslân (in Flevoland, Overijssel, Drenthe en Groningen) een online enquête ingevuld, de zgn. ‘huishoudensenquête’. In de huishoudensenquête kregen respondenten de mogelijkheid aan te geven:

  • waar ze hun boodschappen en andere aankopen de laatste keer deden;
  • waarom ze dat op die plek hebben gedaan;
  • en hoe ze dat hebben gedaan.

Het consumentengedrag in de online sector en het bestedingsgedrag in de horeca zijn ook meegenomen in dit onderzoek. Daarnaast kon men winkelgebieden beoordelen op diverse aspecten, zoals het winkelaanbod, de netheid en de parkeermogelijkheden. Wat betekent dat voor Grou, de inwoners, omwonenden, toeristen, detaillisten, horeca ondernemers en overige bezoekers/ bedrijven van Grou?

Tussen 2017 en 2024 is de retailmarkt en de wereld van winkelgebieden fundamenteel gewijzigd. Een kleine ‘greep‘ uit de resultaten van het Koopstromen onderzoek Fryslân:

  1. De groei van de Friese bevolking en vergrijzing heeft er voor gezorgd dat het winkelgedrag is veranderd.
  2. Men is meer online gaan winkelen. Vooral tijdens en na de corona crisis.
  3. Het aantrekkelijk houden van de (nog bestaande) winkelcentra door ondernemers is van groot belang;

Waarom zou de bezoeker nog naar hen toe komen? Hoe zorgen zij dat ze relevant en interessant blijven? Aansluiting bij behoeften van klanten, onderscheidend aanbod, beleving en persoonlijke aandacht zijn dan belangrijke begrippen.

  1. Een verschuiving van ‘ place to buy ‘ naar ‘ place to be ‘

Mensen, zeker sinds de coronacrisis, voelen nog steeds een enorme behoefte om elkaar te ontmoeten, te verblijven, te recreëren en te consumeren in sfeervolle en historische steden en in toeristische gebieden aan het water en in de bossen. In deze behoefte blijft een kans liggen voor sterke Friese centrumgebieden met een goed (groen) ingerichte openbare ruimte en een sterk aanbod.

  1. Bereikbaarheid en parkeermogelijkheden blijven belangrijke afwegingen voor het winkelen.
  2. Een groot deel van de bestedingen door Friezen in de horeca vindt plaats in of nabij de eigen woonplaats en juist de combinatie met winkelen waardeert de Friese consument.
  3. Friese winkelgebieden (winkelaanbod, inrichting openbare ruimte, parkeren en bereikbaarheid) worden over het algemeen goed gewaardeerd, waarbij de waardering op service/ klantencontact en veiligheid/ netheid opvalt.
  4. Ten opzichte van andere KSO’s (Koop Stromen Onderzoeken) scoort Fryslân met name wat lager op het thema ‘aanwezigheid van groen’. Gezien het steeds grotere belang van enerzijds verblijfskwaliteit en anderzijds klimaatadaptatie is dit een belangrijk aandachtspunt.
  5. Een aanzienlijk deel van de winkelbezoeken duurt niet lang:
    1. Vooral bij het boodschappen doen; kort en frequent: 90 procent komt 1x per week of vaker in hun favoriete winkelgebied bij het boodschappen doen.
    2. De verblijfsduur neemt toe bij het modisch winkelen en is ook langer in grotere winkelgebieden. De frequentie is wel veel lager.

Meer informatie over het Koopstromen onderzoek:

  • De factsheet Koopstromen onderzoek voor het centrum van Grou kunt hier downloaden
  • Het complete Koopstromen onderzoek voor Fryslân is via deze link te downloaden
  • De hoofdlijnennotitie van de SWOT-analyses van de Friese winkelgebieden vindt u hier

Al met al mag men constateren dat het belangrijk is dat

  • de inwoners/ omwonenden/ toeristen en andere bezoekers vooral in Grou winkelen/ boodschappen doen en de eigen horeca bezoeken.
  • de ondernemers inspelen op de behoeften en wensen van de mensen wat betreft aanbod, aantrekkelijkheid, service/ klantencontact.
  • het dorp zelf ( de Doarpskoöperaasje Grou i.s.m. Pleatslik Belang/ Grou2030/ Business Club ) de netheid/ veiligheid/ groenvoorziening/ parkeren en bereikbaarheid voor bezoekers monitort, zo niet verbetert.
  • alle evenementen, die er in Grou worden georganiseerd, het jonge publiek blijft aantrekken, zodat Grou i.p.v. een ‘ Place to buy een place to be ‘ voor hen is/ wordt.